Menu
Dnes má meniny: Ľuboslav(a) Zajtra: Matúš

Červená krakatica - sociálny projekt alebo "Hrou proti hre"

Za hrou Červená krakatica stoji skupinka mladých ľudí, ktorá okrem iného dokázala aj to, že sa dá postaviť veciam, s ktorými sme nespokojní. Je len pravdou, že pred sebou majú sľubnú budúcnosť, čo sa týka úspechu ich projektu.

Prvotným impulzom bola zvrátená „hra“

Možno ste zachytili hru Modrá veľryba, ak nie, o nič ste neprišli. Hra, ktorá pripravila niekoľko mladých ľudí o život, ich najprv viedla k poškodzovaniu samých seba a navádzala k nebezpečným činnostiam. Hra fungovala na princípe mentorov, tí posielali ľudom nebezpečné úlohy a v prípade ich nesplnenia sa im vyhrážali. Boli to najhoršie možné vyhrážky, keďže hackeri mali údajne prístup ku všetkým informáciám o hráčoch.

Pravý opak

Červená krakatica funguje práve naopak. Mladí študenti, ktorí stoja za týmto projektom nechceli veriť ako sa môže niečo také šíriť internetom tak ľahko. „Po dopozeraní jedného informačného videa o tomto nechválenom fenoméne som sa pustila do vyhľadávania, aby som si zistila niečo o priebehu hry. Chvíľu som bola zarazená. Prišlo mi to nesmierne zvrátené a nerozumela som,“ hovorí jedna z autoriek projektu Beáta. Uvedomovali si však, že mladý ľudia v období puberty sú veľmi náchylní na depresie a môžu mať problém so sebahodnotením. Hra Červená krakatica je však ukážkou, ako môže mať hra pozitívny vplyv a nebyť len stratou času, ale jeho dobrým využitím. „Chceme mladým pripomenúť pozitívnu stránku života formou sociálnej hry,“ vraví Beáta o tom, aký je zámer hry. Princíp: Počas 42 dní vám budú mentori posielať úlohy, dostávať budete úlohy, ako napríklad ísť sa prejsť do prírody, pozdraviť každého koho stretnete, počúvať svoje obľúbené piesne, pripraviť rodine raňajky alebo náhodne niekoho obdarovať. Jednoduchým významom úloh je priniesť radosť do bežných dní, či už splnením úloh alebo reakciami druhých na vykonané úlohy, ktoré vás taktiež potešia. Medzi tieto úlohy patrili aj také, ktoré prinášajú niečo aj svetu. Takou úlohou je aj zasadenie rastliny alebo napísanie posolstva kriedou na zem pre niekoho, kto si nápis všimne a možno mu spríjemní deň.

Nechceli nečinne prihliadať

Myšlienka hry Červená krakatica vznikla úplne svojvoľne, keď sa ako partia kamarátov stretli a veľmi rýchlo sa dostali k tomu, aby reagovali na situáciu s hrou Modrá veľryba, ktorá im vôbec nebola po chuti. „Chvíľu sme uvažovali, ako by sme mohli reagovať, čo urobiť, aby bolo čo najmenej detí ohrozených. A vtedy nám napadlo, že urobíme presný opak. Sformujeme naše mladícke naivné ideály do projektu,“ hovorí mladá študentka o ich reakciách na situáciu s hrou. Celý kolektív, ktorí stojí za touto hrou tvoria mladí študenti. Už spomínaná Beáta Macejková, študentka bilingválneho gymnázia, Natália Hložková, u ktorej doma vznikol projekt Červená krakatica, a taktiež študentka Sofia Mlynarčiková, ktorá má na starosť webovú stránku, keďže informatiku študuje, Matej Raab, Emília Jeřalová a Branislav Tomka. Každý z nich zastáva okrem iného úlohu mentora v hre. Hra pred samotným spustením podstúpila aj testovanie, a to, či sú úlohy splniteľné, si vyskúšali na vlastnej koži. Zapojila sa dokonca aj učiteľka zo školy. No Beáta spomína aj to, že samotní účastníci to majú ľahšie ako mentori: „Oni len príjmu to, čo im napíšem. Ja musím mať stále na mysli, aby som im poslala úlohu, navyše správnu a splniteľnú. Hoci som párkrát skoro, a párkrát aj naozaj, na zasielanie úloh zabudla. Účastníci to však vždy zvládli dohnať a myslím si, že výsledok stál za to.“

Úspech aj v súťaži odborných prác

Dokonca aj samotný názov hry Červená krakatica nesie význam. Kolektív sa symbolicky snažil nájsť prirodzeného predátora Modrej veľryby, tým je však človek. Jediným najvhodnejším možným predátorom je práve Červená krakatica, čo však nie je úplne presné, keďže preložením pôvodného názvu do slovenčiny sa trochu pomenil význam. „Nenašli sme nijaké zviera, ktoré by dokázalo zabiť veľrybu, to dokáže azda len človek, ale krakatica červenej farby sa tomu aspoň trochu priblížila.“ sa snaží vysvetliť Beáta. A teda doslovne aj obrazne má táto hra poraziť Modrú veľrybu ako aj samotný názor napovedá. Táto hra bola dokonca aj námetom Stredoškolskej odbornej činnosti - SOČ Beáty Macejkovej z kolektívu autorov. So svojou prácou postúpila nie len na krajské kolo súťaže prác SOČ, kde sa umiestnila na prvom mieste, ale aj na celoštátne kolo do Žiliny. Tam prišiel obrovský úspech, a taktiež zaslúžene vyhrala prvé miesto. Tomuto projektu sa ocenenia zatiaľ dostalo, môžeme veriť, že to tak bude aj naďalej. Teraz Beátu čaká Poľsko, kde bude svoju prácu prezentovať a súťažiť s ňou na medzinárodnej úrovni. Postupom času sa hra uberá do finále. Už je plne funkčná aj webová stránka, na ktorej pracovali, najmä Sofia. Dočítate sa tam všetky potrebné informácie, ktoré vás zaujímajú, môžete sa niečo tohto mladého kolektívu spýtať alebo sa môžete aj zapojiť do hry. „Tento projekt je v počiatkoch, verím však, že v nádejných,“ dodáva Beáta.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála

Fraštacké noviny

  • Dvojtýždenník o živote v Hlohovci a okolí.

  Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Akékoľvek rozmnožovanie časti alebo celku textov, fotografií akýmkoľvek spôsobom bez súhlasu vydavateľa je zakázané.

Kontakt: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.